Slang i näsan

Tänk att när jag gick i 8:an då var jag sjuk och tvingades ha en sond som gick genom näsan ner i magsäcken i 8 veckor! Jag hade haft det en gång innan då jag gick i 5:an. 

I 5:an tyckte jag inte att det utseendemässgit var så jobbigt men i 8:an var det värre. Jag hade precis börjat en ny skola och första intrycket och killar var viktigt! I två veckor stog jag ut, men sedan var det nog. Jag gick till sjukhuset och sa som det var. De gav mig då en låda med ett antal slangar/sonar i - de menade att jag själv skulle sätta in en slang varje kväll, för att sedan på morgonen ta ut den. I början totalvägrade jag, det lät ju så hemskt och läskigt! Men en dag när jag hade fått nog av alla blickar, då bestämde jag mig: Och det var faktiskt inte så jobbigt..

Först fick man spruta in bedövningsalva i näsan, sedan fick man smörja in slangen med salva. När detta var gjort då var det bara att sticka in slangen och svälja ner den så att 1 decimeter kvarstog utanför.. Detta gjorde jag varje vardag i 6 veckor!! De ni, gör om det!

På nätterna när jag hade sonden så kopplade jag den till en pump som såg till att jag fick i mig 1½ l näring. Men under dagarna då fick jag istället dricka 1 liter vätska - och ingen anna mat eller föda! Bara vatten och tuggumi.
 
Lite funderingar sådär på kvällen.

//Anna

Kommentarer
Postat av: Carro

Du är grym Anna!

2008-12-05 @ 19:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0