Krönika

Studentmössor och sparbössor

 

Jag har tagit studenten, jag har tagit studenten, för jag har tagit stude’enten – fy fan va jag är bra

 

Om tre månader är det dags för den årliga studenten och denna gång är det äntligen min tur att stå på flaket och sjunga! Studenten är lite som lördagsgodiset! All väntan är inte förgäves, man vet att en belöning kommer.

 

Det är mycket som ska fixas, och om mina tankar är desamma som majoritetens så har planerna om studenten pågått sedan första ring. Mössan ska beställas, studentklänning ska köpas, balklänningen ska sys in för bästa möjliga resultat, studentflak ska bokas, inbjudningar ska skickas ut och inte nog med detta – man ska orka med slutspurten i skolan också! Jag hade ingen aning om hur dyrt det skulle vara att ta studenten. Genom en snål översiktsräkning kom jag fram till att min student kommer att kosta minst 2000 kronor! Allt handlar om prioritering, men hur kul är det att säja hejdå till klassen när de andra åker iväg på flaket? Skulle du vilja vara den enda som inte visste vad som hände på studentbalen? Studentmössa, det är väl ett måste? Nej, om man vill kan man strunta i alla utgifter som har med studenten att göra, man skulle kunna ta emot sitt betyg och sedan åka hem – men hur kul skulle det vara?

 

Att ta studenten ska vara är en självklarhet för alla som klarat sig igenom skolan. Ungdomar i hela Sverige har på varsitt håll kämpat för att en dag nå samma mål. Ens olika bakgrunder och förutsättningar ska inte behöva spela någon roll, men det gör det! Om man inte har föräldrar som kan hjälpa till med kostnaderna, vad finns det då för genvägar? Det känns som att studenten har blivit lite utav en statusgrej. När man beställer studentmössan ska man helst ha så många tillägg som möjligt och alla kompisar ska likadan design.

 

Vad är det som avgör om studenten blir lyckad? En studentfest i all sin enkelhet hemma med släkt och vänner kan vara nog så uppskattad som en hyrd lokal full med massa folk och presenter.

 

Den 4:e juni då är det min tur, då ska jag stå på flaket och skrika. Min studentklänning för 500 kronor ska jag förstöra med champang, och studentmössan för 600 kronor ska jag på kvällen lägga på hatthyllan – och där kommer den att ligga!

 

Den 5:e juni kommer jag att vakna upp med huvudverk och ångest. Varför var jag tvungen att spruta ner min fina klänning med champang? Var det värt att lägga 600 kronor på en mössa som jag aldrig mer kommer att använda? Med en hes röst ska jag titta i taket och sjunga:  

 

Jag har tagit studenten, jag har tagit studenten för jag har tagit stude’enten, fy fan va jag är pank!”

 

 

//Anna Gillner


Kommentarer
Postat av: Sara

Haha jag håller med. Det är ju asdyrt men samtidigt, det är ju en "once in a life-time" händelse :)

2009-03-16 @ 20:18:38
URL: http://livsoffer.blogg.se/
Postat av: hanna

Tackar tackar. Skickade med en bild på den guldiga klänningen med mamma å pappa när de for till thailand. Så de har fixat så ja fick den i vitt å i mina egna mått. Men den guldiga kan man köpa bland annat från www.missmolly.se

2009-03-16 @ 20:23:36
URL: http://emanuelssonhanna.blogg.se/
Postat av: madeleine

ahh vad jag längtar tillbaka till min student när jag läser dina inlägg =)



vilken härlig tid !!



kram på dig

2009-03-16 @ 21:13:44
URL: http://nallem.blogg.se/
Postat av: hanna

Japp bara man solar som tusan innan så blir de nog suveränt. Tränare både gym och pingis å blåmärkena kommer från pingisbollarna:/

2009-03-16 @ 21:35:44
URL: http://emanuelssonhanna.blogg.se/
Postat av: Elin & Sally

Det var bra skrivet! Lyckat med inledningen och slutet. Hoppas din student blir lyckad :)

2009-03-16 @ 21:54:48
URL: http://bumblebee-elin.blogspot.com
Postat av: Linda

Det är det jag menar. Det är bara en dag. Så gör den bra, sen får man en jädra ångest över kläder som bara har använts en gång, dyr mat och saknad efter klasskompisar.. men det är då det..dagen däremot ska du se till blir din bästa..förutom kanske ditt bröllop..och när du får barn, haha. Nä, så dödligt seriöst är det inte, jag lovar. Det blir vad man gör det till :)

2009-03-16 @ 21:56:11
URL: http://lillyz.blogg.se/
Postat av: Sara

Svar: Ja dyrt blir det men jag försöker se positivt på det iaf ^^ Ja jag tar studenten i år :)

2009-03-16 @ 22:02:25
URL: http://livsoffer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0